« Dschinn » questionne de manière politico-poétique la disparition du savoir-faire artistique et artisanal dans la production de porcelaine suisse. Des empilements totémiques de vaisselle de Langenthal sont recouverts d’une mousse de porcelaine Bone China, qui émousse les contours des pièces, rappelant les cargaisons de porcelaine chinoise échouées en mer. Oscillant entre beauté et laideur. « Dschinn » met en relation rigueur industrielle et forme aléatoire dans des sculptures dont s’échappe un nuage transparent– un esprit de bouteille.
The work Dschinn questions in a political-poetical way the disappearance of artistic ability and handcraft skill in Swiss porcelain production.
Langenthaler porcelain stacked like totem figures has been covered with a foamy layer of bone porcelain under which the contours of the pieces become indistinct.
They are reminiscent of shiploads of Chinese porcelain that have sunk in the ocean. Dschinn wavers between beauty and ugliness.
The sculptures from which escapes a transparent cloud – like a genie in a bottle – juxtapose industrial austerity with random shapes.
Text: Anne-Claire Schumacher, conservator, Musée Ariana, Genève and curator of the exhibition